Menu

Ons onderwijsconcept

BPR 1753

Onderwijs op Het Kompas

Op Het Kompas willen we goed onderwijs geven, maar wat is ‘goed’? Belangrijk voor ons is de aandacht voor ieder kind. Wij bekijken de resultaten van de kinderen goed, zodat het werk beter op hen afgestemd kan worden. Ook vinden wij het klimaat waarin een kind leert en zich ontwikkelt erg belangrijk. 

Groep 1 en 2

In de groepen 1 en 2 werken we met Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). We bieden een brede ontwikkeling aan, geven een behoorlijke mate van zelfstandigheid aan de kinderen en begeleiden en sturen steeds bij tijdens het leerproces. Bij het kiezen van onze projecten willen we graag betrokken kinderen zien. We maken daarin een bewuste keus. De ouders worden betrokken bij onze thema's.

Groep 3-8

In de groepen 1 en 2 werken we met Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). We bieden een brede ontwikkeling aan, geven een behoorlijke mate van zelfstandigheid aan de kinderen en begeleiden en sturen steeds bij tijdens het leerproces. Bij het kiezen van onze projecten willen we graag betrokken kinderen zien. We maken daarin een bewuste keus. De ouders worden betrokken bij onze thema's.

BPR 2407

Cultuureducatie

Markant wil leerlingen kennis laten maken met alle kunstvakken: theater, dans, muziek, schrijven, beeldende kunst, mode en nieuwe media. Structureel, op projectbasis of geheel op maat.

BPR 2544

Intensieve taalklas

In dok Zuid is er een, aan onze school verbonden, Intensieve taalklas. De taalklassen zijn geschikt voor kinderen met een taalachterstand. Het Kompas heeft deze intensieve ondersteuning ingezet in de onderbouw en in de middenbouw.

 

Erkende Kanjerschool

Wij zijn een erkende Kanjerschool. In iedere groep wordt de werkwijze vanuit de Kanjertraining toegepast. Deze methodiek op sociaal-emotioneel gebied richt zich op het vergroten van sociale vaardigheden en oplossend vermogen van kinderen. Alle leerkrachten van onze school zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven en volgen regelmatig nascholing op dit gebied. Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing.

Afspraken

Bij de Kanjertraining, maar ook daarbuiten, staan de volgende Kanjerafspraken centraal:

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar 
  • Niemand speelt de baas 
  • Niemand lacht uit 
  • Niemand blijft zielig
BPR 2540

Begeleiding meer- en hoogbegaafde kinderen

Begaafde leerlingen hebben, net als alle kinderen, aandacht en begeleiding nodig. Er wordt verrijkende en verdiepende stof aangeboden om aan hun onderwijsbehoefte te voldoen. 

Het reguliere werk wordt in overleg met de leerling gereduceerd, zodat ruimte ontstaat om hieraan te werken. De leerlingen worden hierin begeleid door de eigen leerkracht. Hoe wij daar op Het Kompas mee omgaan, kun je lezen in de PCBO-visie op meer- en hoogbegaafdheid.

PCBO Plusprogramma