Kanjertraining

In iedere groep van PCBO Het Kompas wordt de werkwijze vanuit de Kanjertraining toegepast. Deze methodiek op sociaal- emotioneel gebied, richt zich op het vergroten van sociale vaardigheden en oplossend vermogen van kinderen.

Alle leerkrachten van onze school zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven en volgen regelmatig nascholing op dit gebied.

 

Petten op basis van gedrag

De Kanjertraining maakt gebruik van petten. Deze symboliseren een bepaalde vorm van gedrag. De omschreven "petten" zijn niet bedoeld om een kader te geven voor al het gedrag van kinderen. Je bent geen "petje", je doet op dit moment zo.

Witte pet

Het gedrag van een kind met een witte pet op is "rustig". Het kind is innerlijk beschaafd; het pest, schreeuwt en scheldt niet, maar is behulpzaam en is te vertrouwen. Dit kind heeft respect voor zichzelf en voor de ander

 Gele pet

Het gedrag van een kind met een gele pet op is onopvallend. Het kind wil niet opvallen, is bang, verlegen of stil. Het kind wil er graag bijhoren maar vindt alles eng, bedreigend en beangstigend. Door deze bange, afhankelijke opstelling kan het kind genegeerd of gepest worden.

Zwarte pet

Het gedrag van een kind met een zwarte pet op is brutaal. Het kind wil de baas zijn en doet dit door te intimideren, te manipuleren, te bedreigen of conflicten op te zoeken. De zwarte pet wil wel alles bepalen, maar nergens verantwoordelijk voor zijn.

Rode pet

Het gedrag van een kind met een rode pet op is vaak clownesk. Het kind wil opvallen en stelt zich uitdagend op. De rode pet wil erbij horen en doet dit door stoer te doen op een vervelende manier. Kinderen met een rode pet op nemen geen verantwoordelijkheid voor wat ze doen maar wijzen snel naar een ander.

Gedragstypen

De indeling in gedragstypen is niet bedoeld om te diagnosticeren.De kanjertraining helpt kinderen andere gedragsvarianten te ontdekken, uit te proberen. Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Daarnaast krijgen kinderen handreikingen om op een goede manier om te gaan met de straatcultuur

 

Lessen

De training bestaat uit lessen, waarin onder andere de volgende thema's aan de orde komen:

  • Jezelf voorstellen
  • Iets aardigs zeggen
  • Weet jij hoe jij je voelt?
  • Kun jij nee zeggen?
  • Luisteren en vertellen:
  • De kunst van het luisteren en vertellen
  • De kunst van het samenvatten
  • De kunst van het vragen stellen
  • De kunst van het antwoord geven
  • Luisteren en samenwerken
  • Vriendschap
  • Je mening vertellen, maar niet altijd